tips om goed te leren met ADHD - Maltha studiecoaching

Door: Maltha studiecoaching op 8 aug 2019

Merk je vaak dat je moeite hebt om je te concentreren in de klas? Merk je dat jouw gedachten tijdens een toets vaak afdwalen en je je niet meer kunt focussen op de opdrachten? Of merk je dat je moeite hebt met stil zitten in de klas? Dit zijn een aantal kenmerken van ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ook wel aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis. Door ADHD kan het lastig zijn om stof te leren, maar het hoeft zeker niet onmogelijk te zijn. Hieronder volgen 5 tips om goed te leren met ADHD.

1. Zoek een goede werkplek

Zoek een werkplek waar je je goed kunt concentreren. Het verschilt per persoon wat voor plek voor een goede concentratie zorgt: de één werkt het beste in absolute stilte, de ander juist met geluid om zich heen. Wat kan helpen is om een geluiddempende koptelefoon op te zetten of een koptelefoon op te zetten met (rustige) muziek.

 

2. Zorg voor duidelijke dagelijkse doelen

Maak duidelijke doelen voor jezelf. Dit kun je het beste doen door een voorbereidingsschema te maken met dingen die je komende week wilt doen. Belangrijk is dat je je daaraan houdt. Zorg er wel voor dat het duidelijk is wat je wanneer gaat doen, bijvoorbeeld: maandag, hoofdstuk 3 paragraaf 1 en 2 samenvatten van geschiedenis.

 

3. Focus op 1 vak tegelijk

Wanneer je bezig bent met een doel van die dag, zorg dat je deze eerst helemaal af maakt voordat je naar het volgende doel gaat. Hierdoor haal je vakken niet door elkaar en blijf je gefocust op het ene vak, voordat je doorgaat met het volgende vak.

 

4. Neem regelmatig pauze

Wanneer je merkt dat jouw gedachten snel afdwalen, is het een goed idee om elk uur, 5 minuten pauze te nemen. Belangrijk is om dan even van je plek af te gaan en afleiding te zoeken. Hierdoor kun je even al je energie kwijt en kun je daarna weer met frisse moed verder leren.

 

5. Beloon jezelf

Beloon jezelf als je je dagelijkse doel hebt gehaald. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent om de rest van de week verder te werken aan de doelen. Zorg voor een realistische beloning, bijvoorbeeld ’s avonds een uurtje gamen als die dag alles af is of iets lekkers te eten (wel handig om dit eerst met je ouders te overleggen!).

 

Heb jij ADHD en heb jij nog goede tips? Laat ze achter hieronder.

 

Wellicht vindt je deze artikelen ook interessant:

 


tipsADHDMalthastudiecoachingconcentratie



* = verplicht