Hoe motiveer ik mijn kind?

Hoe motiveer ik mijn kind?

Door: Maltha studiecoaching op 8 sep 2022

Het nieuwe schooljaar is weer van start gegaan en leerlingen hebben kunnen genieten van een welverdiende zomervakantie. Het is nu belangrijk dat leerlingen weer gemotiveerd zijn om een goede start te maken op school. Motivatie is een veelgehoord begrip. Maar wat betekent het precies? Welke soorten motivatie zijn er te onderscheiden en hoe kunnen we motivatie vergroten bij een kind of een jongere die erg gedemotiveerd is op een bepaald gebied.

Het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie

Er zijn globaal gezien twee vormen van motivatie te onderscheiden: extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Bij extrinsieke motivatie wil je iets bereiken als gevolg van externe factoren. Een voorbeeld van extrinsieke motivatie is een beloning voor je prestatie (zoals geld of een bepaalde status). Het vermijden van negatieve gevolgen is ook een vorm van extrinsieke motivatie. Een voorbeeld hiervan is dat een leerling toch maar gaat leren, omdat hij/zij niet wil blijven zitten. Bij intrinsieke motivatie is er sprake van een innerlijke drijfveer om te presteren. Er is sprake van een oprechte nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te leren. Het is hierbij belangrijk dat iemand de tijd en de ruimte krijgt om deze motivatie te vinden. Volgens de zelfdeterminatietheorie (Richard Ryan & Edward Deci) moet er voldaan worden aan drie voorwaarden om uit jezelf gemotiveerd te raken:

  • Autonomie: je hebt het gevoel dat je uit vrije wil iets doet
  • Competentie: je hebt het gevoel dat je vooruitgang boekt
  • Verbondenheid: je hebt het gevoel dat je ergens bij hoort

 

Meer weten over hoe uw kind te motiveren?

 

Motivatie onderzoek

 

Tips om uw kind te motiveren

Om intrinsieke motivatie aan te wakkeren bij een kind of jongere, is het dus belangrijk om de autonomie, competentie en  de verbondenheid aan te spreken bij het kind. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. Hieronder zullen we twee manieren bespreken.

Om de autonomie aan te spreken is het belangrijk dat uw kind zelf kiest of meebeslist in het goede gedrag. Alhoewel kinderen en jongeren nog niet altijd uit zichzelf de juiste keuzes kunnen maken, is het wel belangrijk dat ze betrokken worden en serieus genomen worden. Leg een kind bijvoorbeeld een paar keuzes voor waar ze tussen kunnen kiezen, of doe zelf een voorstel maar geef ook aan dat het kind vrij is om zelf mee te denken.

Om de competentie aan te spreken, is het belangrijk dat het kind zich competent gaat voelen om het gedrag uit te voeren dat jij graag wil zien. Een manier om dit te bereiken is het gewenste gedrag makkelijker maken, door het bijvoorbeeld in kleine stappen te verdelen. Geef ook na elke geslaagde stap een compliment. Stel een kind heeft geen motivatie voor het leren van een toets. Het is dan belangrijk om de stof in kleinere stukken op te delen (het makkelijker maken om een doel te bereiken) en vervolgens het kind te complimenteren op wat hij gedaan heeft en waarom hij/zij dat goed gedaan heeft. Bijvoorbeeld: ‘wat goed dat je een mooie, complete samenvatting hebt gemaakt voor dat vak’. Het kind zal ervaren dat hij/zij het blijkbaar wel kan en dit verhoogt de motivatie voor de volgende keer dat het kind een toets heeft.

Kan een motivatie onderzoek helpen?

In onze Orthopedagogische Praktijk Maltha zijn wij al ruim 40 jaar gespecialiseerd in het uitvoeren van een motivatie onderzoek. Wij hebben 2 verschillende motivatie onderzoeken:

  1. Motivatie onderzoek basisschool
  2. Motivatie onderzoek middelbare school

Uit dit onderzoek komt een specifiek beeld naar voren over of uw kind intrinsiek- of extrinsiek gemotiveerd is en hoe deze motivatie er precies uit ziet. Ook geven wij praktische en bruikbare handvatten en tools mee over hoe de intrinsieke motivatie verhoogd kan worden bij uw kind.

Daarnaast bieden wij een motivatietraining aan. Met de training wordt de leerling aan het denken gezet en wordt er op zoek gegaan naar wat echt belangrijk is voor de leerling en hoe de leerling de intrinsieke motivatie in zichzelf kan aanwakkeren.

 

Aanmelden motivatie onderzoek basisschool  Aanmelden motivatie onderzoek middelbare school 

 

Bent u geïnteresseerd in het motivatie onderzoek en/of de motivatietraining? Wij staan voor u en uw kind klaar! Vragen of aanmelden? U kunt ons zowel mailen info@malthastudiecoaching.nl als bellen op 030-2293579. 

Benieuwd naar onze volgende blog? Volgende week geven wij meer informatie over ADHD en hoe onze ADHD test eruit ziet.

 

Wellicht zijn deze blog artikelen ook interessant voor u


motivatiemotivatieonderzoekintrinsiekemotivatieextrinsiekemotivatie
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht