Wat doet een studiecoach bij Maltha insCool?

Wat doet een studiecoach bij Maltha insCool?

Door: Maltha studiecoaching op 26 mei 2016

Voor het vijfde jaar op rij, werk ik nu als studiecoach binnen een Maltha insCool praktijk op een middelbare school. Mijn naam is Romina van Rooijen en ik ben onderwijskundige. Studiecoach is natuurlijk een breed begrip, daarom geef ik u graag een idee van wat een studiecoach nu eigenlijk doet en hoe een studiecoach kan helpen om uw zoon/dochter met succes en plezier de middelbare school te doorlopen.

Dienstverlening Maltha insCool

Iedere ouder hoopt natuurlijk, dat zijn kind een fijne tijd heeft op de middelbare school en er in die periode uit kan halen wat erin zit. Mocht de aanpak van het schoolwerk van uw zoon/dochter toch niet zo soepel gaan als u had gehoopt, bijvoorbeeld door problemen op het gebied van planning, leerstrategieën, studievaardigheden, discipline of motivatie, dan biedt Maltha insCool® uitkomst. Ook als u gewoon graag ziet dat uw kind een goede basis legt voor de toekomst, dan kunt u bij ons terecht.

De Maltha insCool® studiepraktijken bieden verschillende diensten aan, om zo goed mogelijk in de hulpbehoefte van de leerlingen te voorzien. Op het moment dat ouders contact met ons zoeken, proberen wij er door middel van een intakegesprek achter te komen, op welke manier wij de desbetreffende leerling het beste kunnen helpen. Een passende oplossing kan bestaan uit huiswerkcoaching, studiecoaching, planles, bijles, faalangstreductietraining, mentoraat of een combinatie hiervan. In elk van deze oplossingen, speelt de studiecoach een specifieke rol.

Huiswerkcoaching

Tijdens de huiswerkcoaching worden leerlingen middels de ACAR methode begeleid. De studiecoaches Administreren welk huiswerk zij hebben, Controleren of al het huiswerk is gedaan, Analyseren tegen welke problemen een leerling aanloopt en Rapporteren dit via ons leerlingvolg- en communicatiesysteem terug aan u als ouder.

Deze vorm van begeleiding is vooral bedoeld voor leerlingen die meer structuur, motivatie en zekerheid nodig hebben bij het maken en leren van hun huiswerk en behoefte hebben aan directe feedback op hun handelen. Het kiezen van een effectieve leerstrategie en het plannen staan hierbij centraal, het toepassen van plan- en studievaardigheden speelt dus een belangrijke rol. De studiecoach zorgt hierbij voor de dagelijkse begeleiding; het zorgen voor een rustige leeromgeving, het aanleren van een gestructureerde aanpak, het geven van directe feedback op het handelen, het coachen bij de planning en aanpak en de controle van al het schoolwerk.

Planlessen

De individuele planlessen zijn bedoeld voor het aanleren en oefenen van belangrijke planvaardigheden. Daarbij is er aandacht voor de specifieke problemen die de leerling ervaart, op het vlak van planning. Vragen die in de planlessen centraal staan zijn bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik een goede dagplanning?’, ‘Hoe gebruik ik studiewijzers in mijn planning?’ en ‘Hoe kan ik me het beste voorbereiden op toetsen?’. De exacte invulling is afhankelijk van de voorkennis en het leerjaar van de leerling. Zo speelt bij een brugklasser agendabeheer nog een grote rol, terwijl er bij een examenleerling veel aandacht wordt besteed aan het plannen op de langere termijn.

Uiteraard wordt geprobeerd de aangeleerde planvaardigheden zoveel mogelijk toe te passen op het eigen schoolwerk, zodat direct de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. De studiecoach verzorgt deze lessen. Hij of zij legt de leerling belangrijke planvaardigheden uit, oefent deze samen en geeft feedback op de voortgang van de leerling.

Bijlessen

Maltha insCool® biedt bijlessen aan in elk vak en op ieder niveau. Tijdens de bijlessen zal de leerling geholpen worden door een bijlesdocent. Omdat de bijles individueel is, kan in worden gegaan op de specifieke behoeftes van de leerling. Bijlessen worden dus verzorgd door een studiecoach, met specifieke vakkennis.

Studiecoaching

Deze intensieve vorm van studiebegeleiding gaat in op alle specifieke leerproblemen van een leerling. Het aanleren en oefenen van plan- en studievaardigheden staat centraal. Er wordt in de studiecoaching één op één gewerkt aan individuele studiemethodiek, werkhouding en planning. Vragen die hierbij naar voren komen zijn bijvoorbeeld: ‘Hoe leer ik vreemde talen?’, ‘Hoe maak ik een goede samenvatting?’ en ‘Hoe kan ik me het beste voorbereiden op toetsen?’. Er wordt bij aanvang door de studiecoach eerst geanalyseerd tegen welke specifieke problemen een leerling aanloopt, waarna het programma hierop wordt afgestemd. Uiteraard wordt geprobeerd de aangeleerde vaardigheden zoveel mogelijk toe te passen op het eigen schoolwerk, zodat direct de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. De studiecoach verzorgt deze lessen. Hij of zij legt de leerling belangrijke plan- en studievaardigheden uit, oefent deze samen en geeft feedback op de voortgang van de leerling.

Mentoraat

Het mentoraat is bedoeld voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de planning en aanpak van hun schoolwerk. Hierbij staat niet direct het aanleren van nieuwe vaardigheden centraal, maar eerder het monitoren en bijsturen van de aanpak en planning van de leerling. Mentoraat is bedoeld als rustpunt in de week en stok achter de deur. Wat is er goed gegaan qua planning, voorbereiding van toetsen en werken aan schooltaken en wat kan er volgende week beter? Zelfreflectie speelt daarbij een belangrijke rol. De studiecoach helpt de leerling bij het reflecteren op eigen handelen, geeft feedback op de voortgang van de leerling en pakt samen met de leerling lastige taken op (bijvoorbeeld het schrijven van een samenvatting).

Faalangst reductie training

Sommige leerlingen raken op belangrijke (toets)momenten geblokkeerd door faalangst. Het slechter functioneren en blokkeren van geheugenfuncties door faalangst, beïnvloedt het schoolwerk en de prestaties. Iedereen heeft die angst om te falen wel eens ervaren, maar het moet niet het dagelijks functioneren gaan beperken. Daarom is het belangrijk om tijdig faalangst te (h)erkennen.

Tijdens de faalangst reductie training leert de leerling deze gevoelens te begrijpen en wordt geleerd hoe hij/zij om kan gaan met deze gevoelens. De faalangst wordt beheersbaar gemaakt door oefeningen, opdrachten en de verschillende handvatten die de studiecoach aan de leerling meegeeft.

De rol van de studiecoach

Zoals u kunt zien, speelt de studiecoach binnen de verschillende vormen van begeleiding een belangrijke, specifieke rol. Een studiecoach wordt zorgvuldige geselecteerd, waarbij een studiecoach altijd academisch geschoold is. Daarbij volgen de studiecoaches van Maltha insCool® altijd een intensieve interne opleiding. Onze studiecoaches zijn experts op het gebied van ‘leren leren’ en ‘leren plannen’. Daarnaast hebben zij inzicht in verschillende soorten leer- en gedragsproblemen en de normale uitdagingen die de puberteit nu eenmaal biedt. Zij hebben een sterk sociaal gevoel en kunnen zo goed aansluiten op de specifieke (individuele) behoeftes van uw zoon/dochter. Geen kind is tenslotte hetzelfde! Onze studiecoaches hebben uiteindelijk als doel uw zoon/dochter klaar te stomen voor een leven lang leren!

Wilt u zich inschrijven bij één van onze insCool studiepraktijken, klik hier.

 


malthainscoolstudiecoach
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht