Hoe maak je lezen leuk op de middelbare school

Hoe maak je lezen leuk op de middelbare school

Door: Maltha studiecoaching op 7 okt 2025

Op de middelbare school wordt lezen vaak gekoppeld aan verplichtingen. Boekenlijsten voor Nederlands, Engels, Frans of Duits. Voor middelbare scholieren kan lezen hierdoor al snel als een echt ‘moetje’ voelen. Het kan dan voorkomen dat het boek dat gelezen moet worden voor Nederlands er zomaar tussendoor glipt. Hoe kunnen we middelbare scholieren helpen bij hun boekenlijst, en er zelfs voor zorgen dat lezen weer aantrekkelijk wordt? In deze blog bespreken we verschillende aanpakken die een middelbare scholier handvatten kunnen geven bij het lezen.

Luisterboeken en e-books

Veel middelbare scholieren zijn visueel of auditief ingesteld. Omdat het beeldscherm vaak al genoeg tijd opneemt, kan een luisterboek een uitkomst bieden. Leerlingen kunnen zich zo sneller onderdompelen in verhalen. Een luisterboek kan tijdens sporten of onderweg naar school of vakantie beluisterd worden. Ook e-books zijn handig: die maken een tas een stuk minder zwaar dan een stapel boeken. Dit kan de drempel om te lezen aanzienlijk verlagen.

De boekenlijst

Voor veel scholieren voelt lezen vooral als iets dat moet vanwege de verplichte lijst. Erken dat dit zo kan voelen, maar maak het luchtiger door samen te zoek naar titels die én voldoen aan de eisen, én boeiend zijn. Er bestaan gelukkig steeds meer moderne en toegankelijke boeken die prima op de boekenlijst mogen staan.

Verfilmingen Een grote verleiding voor middelbare scholieren is om alleen de verfilming van een boek te kijken. In plaats van de film helemaal te verstoppen, kan het juist werken om eerst (een deel van) het boek te lezen en daarna (een deel van) de film te bekijken voor vergelijking. Dit maakt het lezen interactiever en kan nieuwe inzichten geven.

Tijd en planning

Ook over de tijd die aan lezen besteed wordt kunnen afspraken helpen. Spreek bijvoorbeeld af om elke dag 15 minuten te lezen in plaats van uren achter elkaar. Dit voelt vaak al een stuk haalbaarder.

Positieve benadering

Is een boek uit, ook al heeft dit even tijd gekost? Benoem dit dan als positief! Vermijd kritiek of vergelijking met anderen. Middelbare scholieren willen serieus genomen worden, dus geef ze ook de ruimte en het vertrouwen in hun eigen tempo en keuzes.

Lezen hoeft niet meteen de grootste hobby te worden, maar de ervaring dat boeken interessant kunnen zijn en dat het ook ontspanning kan brengen naast alle verplichtingen en drukte van social media kan al een positief effect hebben op het gevoel dat lezen een ‘moetje’ is. Neem de middelbare scholier ook mee in de keuzes die gemaakt moeten geworden en laat ze zelf ontdekken wat wel en niet werkt.

Meer informatie of hulp om je zoon of dochter aan het lezen te krijgen? Maltha studiecoaching weet raad en kan helpen! Neem hier contact met ons op. 


leesvaardigheidleesplezierlerenlezen
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht