Hoe krijgt mijn kind structuur in het schoolwerk?

Hoe krijgt mijn kind structuur in het schoolwerk?

Door: Maltha studiecoaching op 10 okt 2017

Scholieren kunnen het schoolwerk en het vele huiswerk soms niet overzien. Door het schoolwerk goed te plannen, krijgt een kind overzicht en minder stress waardoor het betere cijfers haalt. Ouders kunnen hierin hun steentje bijdragen, door samen structuur aan te brengen.

Structuur in de werkomgeving

Om structuur te krijgen in het schoolwerk, is een rustige en eigen werkplek van groot belang. Door een plek te creëren waar uw kind dagelijks rustig kan zitten leren, wordt het gestimuleerd alleen met het huiswerk bezig te zijn. Als er voldoende opbergmogelijkheden zijn voor schriften en boeken, blijft deze werkplek overzichtelijk en opgeruimd.

Structuur in tijd

Door regelmaat te brengen in de dag, houdt het kind overzicht. Probeer iedere schooldag ongeveer hetzelfde te laten verlopen, en plan voor iedere dag tijd in om huiswerk te maken. Door ordening aan te brengen in de dag, wordt het voor een kind vanzelfsprekend. Spreek ook vaste tijden af waarop er aan het huiswerk gewerkt gaat worden. En laat uw kind een inschatting maken, van hoelang hij/zij denkt met een vak bezig te zijn. Zodat uw kind weet hoelang het huiswerk maken gaat duren.

Structuur in het huiswerk

Na school even uitrusten en dan beginnen aan het moeilijkste leerwerk, dit kost immers het meeste energie. Wissel leer- en maakwerk af, hierdoor kan uw kind zich langer en beter concentreren. Laat uw kind na ongeveer een uurtje leren, een korte pauze nemen. Het beste is om tijdens deze korte pauze te gaan bewegen, pak even wat te eten of te drinken en ga daarna weer aan de slag.

Vooruitdenken

Voor toetsen moet vaak veel lesstof geleerd worden. Ook werkstukken of andere grote projecten, kosten veel tijd. Laat uw kind daarom, nadat het huiswerk voor de volgende dag af is, alvast leren voor aankomende toetsen en werken aan grote projecten. Door elke dag alvast een stukje te leren of te maken en hiermee ruim van te voren te beginnen, zal dit schoolwerk beter gedaan worden en veel minder stress geven.

Structuur in lesstof

Vaak staat aan het eind van het te leren hoofdstuk een samenvatting. Ook komt het voor dat er aan het eind van een paragraaf staat wat uw kind moet kennen of kunnen. Door dit eerst te lezen, is het makkelijk om hoofd- en bijzaken van een tekst te scheiden. Ook een samenvatting maken wordt op die manier makkelijker. Als uw kind het prettig vindt om verhoord te worden, kunt u tijdens het overhoren uw kind wijzen op de belangrijkste zaken.

Heeft u ook het idee dat uw kind meer structuur kan gebruiken? Misschien heeft u iets aan bovenstaande tips of neem anders gerust contact met ons op via www.malthastudiecoaching.nl


structuurinschoolwerk
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht