Faalangst, wat kan ik eraan doen?

Door: Maltha studiecoaching op 10 jan 2019

Faalangst is niet abnormaal, want bijna iedereen heeft er wel eens last van. Iedereen heeft wel een moment in zijn of haar leven waarop je gespannen bent of een black-out krijgt tijdens een overhoring of presentatie. Ondanks dat dit heel vervelend lijkt, is het niet iets om je voor te schamen. Als je bewust bent van je eigen faalangstige gedachten, lees dan snel verder hoe jij eraan kunt werken!

Wat is faalangst precies?

Iedereen heeft in zekere mate een natuurlijke angst voorafgaand aan bepaalde spannende activiteiten. Dit is gezonde spanning. Deze spanning is, het woord zegt het al, gezond voor je! Hierdoor kun je je beter focussen en kunnen ervoor zorgen dat jij je presentatie of opdracht zonder problemen doorloopt. Positief dus! Soms kan deze angst ook negatief zijn en kan het je prestaties juist belemmeren in plaats van goed doen. Je geheugen laat je in de steek, je haalt informatie door elkaar of je vergeet zelfs alles (black-out). Deze angst wordt ook wel faalangst genoemd.

Wat kun je eraan doen?

De gezonde spanning die je ervaart, daar moet je blij mee zijn. Maar als die gezonde spanning omslaat in faalangstig gedrag, dan is het raadzaam om daar iets aan te doen. Ten eerste is het belangrijk te leren om je te ontspannen. Dit klinkt makkelijker dan het is, want jezelf écht helemaal ontspannen is behoorlijk lastig. Spanning kan namelijk zitten in je lichaam (fysieke spanning), maar ook in je hoofd kun je gestrest en gespannen zijn. Er zijn verschillende oefeningen (zie ook ons blog ‘5 tips om je te ontspannen’) om je te helpen iets minder spanning te ervaren. Denk hierbij aan oefeningen voor het aan- en ontspannen van je spieren, maar ook aan ademhalingsoefeningen. Door hier serieus mee bezig te zijn en dit te trainen, kan het je helpen om te leren ontspannen. Hierdoor wordt je rustiger en kun je helderder nadenken.

Verder is het van belang om je eigen gedachten te beheersen. Dat klinkt een beetje gek, want onbewust gaan je gedachten 24 uur per dag door en kun je deze niet stopzetten, maar je kunt ze wel onder controle krijgen! Je moet de negatieve gedachten zien te doorbreken, en deze om proberen te buigen tot positieve, helpende gedachten. Helpende gedachten zijn positieve gedachten waar geen dingen in staan zoals ‘nooit’, ‘altijd’ en ‘ik moet’. Een gedachte zoals ‘ik geloof dat ik het kan’ is daar een voorbeeld van.

Om die gedachtes te benoemen stel je jezelf de volgende vragen:
- Welke gedachtes heb ik?
- Kloppen deze gedachtes?
- Schiet ik er iets mee op?
- Kan ik deze gedachtes vervangen door positieve, helpende gedachtes?

Het benoemen en ombuigen van je gedachten naar helpende gedachten kan erg lastig zijn. Soms duurt het even voordat je dit onder de knie hebt, maar veel oefenen helpt!

Ook kan het opluchtend zijn om erover te praten met iemand, zoals met je ouders, je beste vriend of vriendin, of met een leerkracht. Komen jullie er samen niet uit en heeft de faalangst nog veel invloed op je schoolprestaties? Bekijk dan snel wat wij kunnen betekenen. Misschien is een faalangstreductietraining iets voor jou? We hebben deze speciaal ontwikkeld voor zowel de basisschool als de middelbare school!


faalangst



* = verplicht