Scholieren en 21e-eeuwse vaardigheden

Scholieren en 21e-eeuwse vaardigheden

Door: Maltha studiecoaching op 31 jan 2018

De term wordt vaak gebruikt in het onderwijswezen: 21e –eeuwse vaardigheden. Maar wat betekent dat nu echt? En waarom zijn ze zo belangrijk? Het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) heeft onderscheid gemaakt tussen elf 21e-eeuwse vaardigheden en in een model gezet om het wat overzichtelijker te maken:

Dit model bestaat uit alle vaardigheden die nodig zijn om te navigeren door de 21e-eeuwse informatiebronnen en arbeidsmarkt. Maar dat deze vaardigheden zijn gedefinieerd betekent niet dat er in de praktijk al goed mee omgegaan wordt; volgens de SLO bieden scholen op het moment nog niet genoeg ondersteuning om alle vaardigheden te ontwikkelen. 

Zelfregulering

Waar ligt dit dan precies aan? Samenwerken, kritisch denken of sociale en culturele vaardigheden zijn toch echt onderwerpen waar scholen al sinds jaar en dag aandacht aan besteden. In de praktijk krijgt niet elke vaardigheid uit dit schema evenveel aandacht. Om erachter te komen aan welke vaardigheid het vooral schort in de moderne tijd kunnen we onze blik werpen op de mensen die al een 21e-eeuwse carrière hebben. En wat blijkt: het aantal burn-outs blijft almaar stijgen. Persoonlijkheden die hier gevoelig voor zijn, kunnen vaak moeilijk ‘nee’ zeggen, zijn perfectionistisch, negatief over zichzelf en gemotiveerd.

Kortweg: zij kunnen moeilijk de rem vinden op werk.

Laat dit bij tieners nu net de zwakke plek zijn; hun prefrontale cortex is nog niet volledig ontwikkeld waardoor zij hun eigen gedrag moeilijk kunnen reguleren. Dus naarmate er steeds meer nadruk wordt gelegd op zelfregulering kunnen leerlingen verder in de knoop raken met hun huiswerk. En ze zijn niet gek: ze merken dat ze de lesstof niet bij kunnen houden en vallen daardoor weg in apathie, of werken er juist zo hard aan dat ze veel verder gaan dan eigenlijk van ze wordt verwacht. Tegelijkertijd wordt het juist steeds moeilijker om zich af te sluiten voor de stressprikkels die hierbij gepaard gaan. Mailtjes of online lesroosters die nog gecheckt moeten worden, social media waarop medeleerlingen soms nog laat op de avond vragen stellen over huiswerk; als leerlingen niet leren dat zij zich af moeten sluiten voor deze oneindige stroom van prikkels zullen zij zich nooit helemaal kunnen ontspannen. Het gevolg: stress en faalangst. Ook het aantal scholieren met chronische stressklachten en zelfs burn-outs blijft daarom gestaag toenemen.

Wat kunnen we hieraan doen?

Een van de grootste redenen voor stress en burn-outs is een opstapeling van omstandigheden. Voor scholieren kan dit vertaald worden naar een achterstand in een bepaald vak, wat er weer voor zorgt dat er minder tijd over is voor de andere vakken. Zo ontstaat er een lawine-effect. Waar zij dus het meest aan hebben zijn kleine en pragmatische regeltjes die ervoor zorgen dat ze een simpel stappenplan hebben om zich aan vast te houden en zo de kans op achterstand kunnen minimaliseren. Ook voor de perfectionisten is dit een goede oefening: door een strakke planning te maken bakenen ze af wat ze die dag moeten doen en wordt de verleiding tot te hard werken minder. Daarbij kunnen ze oefeningen doen om hun stressniveau te verlagen op het moment dat het ze toch allemaal teveel wordt.

Om deze regeltjes te leren hebben scholieren begeleiding nodig. Aangezien de SLO heeft gesignaleerd dat scholen die begeleiding nog niet voldoende aanbieden kunnen externe partijen hier zolang wellicht ondersteuning in bieden. Het mag immers niet zo zijn dat ook maar één leerling de dupe wordt van deze snel veranderende maatschappij en al haar uitdagingen. De kennis is er, nu moeten we die nog inzetten.


Wilt u meer informatie over hoe u scholieren beter kunt helpen met 21e-eeuwse vaardigheden? Klik dan op deze links:

Voor scholen: https://www.malthastudiecoaching.nl/voor-scholen/onderwijsadviesbureau-maltha/
Voor ouders: https://www.malthastudiecoaching.nl/


Bron: https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden/


Scholierenen21e-eeuwsevaardigheden
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht