Woorden leren en het nut van herhaling

Woorden leren en het nut van herhaling

Door: Maltha studiecoaching op 10 jun 2016

Onze woordenschat geeft ons de mogelijkheid om te communiceren met anderen. Aandacht voor het verrijken van de woordenschat is daarom van belang. In deze blog vertel ik u hier meer over.

De woordenschat

Behalve dat onze woordenschat belangrijk is voor onze communicatie met anderen, is deze ook van belang voor de ontwikkeling van zowel het technisch als begrijpend leesniveau en het gesproken taalbegrip van kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het woordenschatniveau van jonge kinderen in verband staat met hun latere technisch en begrijpend leesniveau en verdere schoolsucces. Lezen is de basis van het huidige onderwijs, de belangrijkste schoolvakken zijn in meer of mindere mate verbonden aan het lezen van tekst. Denk aan verhaaltjessommen bij het rekenen en het lezen in het geschiedenisboek over de Grieken en Romeinen. Genoeg redenen dus om ervoor te zorgen dat de woordenschat van uw kind zo optimaal mogelijk word ontwikkeld.

Het woordleerproces

Om de ontwikkeling van de woordenschat bij kinderen zo optimaal mogelijk te laten verlopen, is het van belang om inzicht te krijgen in het woordleerproces. Een veelbelovend geheugenmodel is het complementaire leersystemen model (CLS model). Het CLS model voor woordleren beschrijft dat gesproken en geschreven woorden tijdens het leren snel worden opgenomen in een apart gedeelte van het geheugen, het eerste leersysteem, waar de mediotemporale cortex en hippocampus werken als een buffer. Deze hersendelen zorgen voor een tijdelijke opslag van de nieuw geleerde woorden, waarmee wordt voorkomen dat de nieuwe woorden interfereren met reeds aanwezige kennis. Vervolgens zorgt het tweede leersysteem ervoor dat de nieuwe informatie langzaamaan wordt opgenomen in de neocortex en wordt verweven met de bestaande kennis in de woordenschat. Dit proces van consolideren, het sterker en duurzamer maken van de kennis, maakt voornamelijk tijdens de slaap sterke verbindingen tussen de nieuwe en bestaande kennis. Maar hoe kan men er zelf voor zorgen dat de nieuwe woordkennis goed en duurzaam wordt opgenomen in de woordenschat?

Consolideren van nieuwe kennis

Om kennis te verankeren in het geheugen kan men verschillende dingen doen. Een van de makkelijkste manieren is om de nieuwe informatie vaak te herhalen. Dit kunt u ook goed thuis doen met uw kind. Tijdens het huiswerk maken of het lezen van een verhaal kunt u met uw kind de woorden selecteren die het kind nog niet (goed) kent. Vervolgens kunt u uw kind aanleren hoe het de betekenis van een woord kan achterhalen. Door te kijken naar de context waar het woord in staat of door de definitie op te zoeken in het woordenboek. Wanneer de definities van de woorden zijn gevonden, kunnen deze genoteerd worden in een ‘nieuwe woorden schrift’. Hierna is het van belang dat u geregeld met uw kind in het schrift bladert om de nieuwe woorden en hun betekenissen te herhalen. Om de kennis nog beter en verder te laten beklijven, is het verstandig om de woorden in een (betekenisvolle) context te plaatsen. Dit kunt u doen door de woorden in zinnen of zelfs kleine verhaaltjes te plaatsen. Maak er bijvoorbeeld een wedstrijd van wie er zoveel mogelijk woorden uit het woordenschrift in één zin of kort verhaaltje kan plaatsen. Door deze oefening en herhaling van de nieuwe woorden zal de kennis sterker en duurzamer worden opgeslagen in het geheugen van uw kind.


woordenlerenwoordenschat
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht