"Het ging best goed," zegt eindexamenkandidate Daniëlle Fluks enigszins verrast. "Ik had niet heel veel geoefend, ondanks mijn voornemen om dat wel te doen, maar het viel mee. Het examen was ook niet zo lang: er gingen vier mensen weg voor de officiële tijd voorbij was."
Scholiere Charlotte Schuite deelt die mening. "Alle vragen in dit examen waren goed te beantwoorden als je geoefend had. Het was ook niet zo lang. Ik heb de volledige reguliere tijd gebruikt, maar mijn dyslectentijd niet."
Modelleren
Toch bevatte het examen ook twee onverwachte vragen. Docent Ade Hoekstra van het Stad & Esch in Meppel keek er ook van op. "In de afgelopen jaren werd er bijna niet gevraagd naar modelleren en vervolgens zitten er in dit examen plotseling twee vragen die daarover gaan. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje gek."
Toch vond hij het examen niet heel moeilijk. "Zelfs op die twee vragen waren met goed lezen aardig wat punten te scoren. Daarnaast was dit een vrij kort examen. Ik heb het zelf ook gemaakt en was in drie kwartier klaar. Normaal werk ik er ongeveer een uurtje op."
Examenkandidate Vera Vaessen baalt wel van deze twee vragen. "Omdat modelleren bijna nooit voorkomt, heb ik er niet echt voor geleerd. Dat is wel jammer."
Syllabus
Ook Benedicta Badu, coördinator van de Eindexamenklachtenlijn, merkte dat veel leerlingen niet alle bevraagde stof hadden geleerd. "Rond 18.00 hadden we ongeveer duizend klachten binnen. Veel leerlingen klaagden dat er stof in het examen zat die ze nog nooit hadden behandeld."
Helaas voor die leerlingen ligt dit niet aan de makers van het examen. "Alle bevraagde stof stond in de syllabus. Wanneer examenkandidaten deze stof niet gehad hebben, was dat waarschijnlijk vanwege een verkeerde inschatting van hun docent", laat Badu weten. Spijtig, maar dat levert de leerlingen geen gratis punten op.
Bron: nu.nl