Het eerste rapport is niet wat je had verwacht of gehoopt, wat nu?

Het eerste rapport is niet wat je had verwacht of gehoopt, wat nu?

Door: Maltha studiecoaching op 11 nov 2024

Het eerste rapport van het schooljaar komt er bijna aan en de cijfers van de toetsweek zijn binnen. Wat nu: de cijfers zijn lager dan verwacht? Dat kan een flinke teleurstelling zijn, zowel voor leerlingen als ouders. Maar wat nu? Geen paniek! Een tegenvallend rapport betekent niet dat het hele schooljaar verloren is. Het is juist een goed moment om te reflecteren en actie te ondernemen. In dit artikel leggen we uit waar slechte cijfers vandaan kunnen komen en wat je kunt doen om weer op het juiste spoor te komen.

Waar komen slechte cijfers vandaan?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor slechte cijfers op het eerste rapport. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen:

  1. Moeite met de lesstof: Soms ligt het simpelweg aan de moeilijkheid van de nieuwe stof. Vooral wanneer leerlingen net zijn begonnen aan een nieuw schooljaar of een nieuw vak, kan het even duren voordat ze gewend zijn aan de inhoud en het niveau.

  2. Onvoldoende voorbereiding: Veel leerlingen onderschatten de hoeveelheid werk die nodig is om goede cijfers te halen. Misschien is er te weinig tijd besteed aan huiswerk, het maken van aantekeningen, of het voorbereiden van toetsen.

  3. Gebrek aan structuur en planning: Zonder een goede planning is het lastig om overzicht te houden over alle opdrachten, projecten en toetsen. Dit kan leiden tot stress en uitstelgedrag, waardoor de voorbereiding te wensen overlaat.

  4. Concentratieproblemen: Afleidingen, zoals smartphones, sociale media of zelfs thuissituaties, kunnen ervoor zorgen dat leerlingen zich niet goed kunnen concentreren tijdens het studeren.

  5. Gebrek aan zelfvertrouwen: Soms geloven leerlingen niet in hun eigen kunnen, wat leidt tot minder inzet en motivatie. Dit kan een negatieve spiraal veroorzaken, waarbij slechte cijfers leiden tot nog minder zelfvertrouwen.

Wat kunnen we eraan doen?

Het goede nieuws is dat er veel mogelijkheden zijn om deze problemen aan te pakken en de cijfers te verbeteren. Het eerste rapport is een momentopname en biedt de kans om te leren van de gemaakte fouten. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Reflecteer samen op het rapport: Ga samen met je kind of leerling zitten en bespreek wat er goed ging en waar er ruimte voor verbetering is. Stel vragen zoals: "Welke vakken vond je het moeilijkst?" en "Waar had je meer tijd voor moeten nemen?" 

  2. Maak een plan van aanpak: Een duidelijke studieplanning kan helpen om meer structuur te bieden en stress te verminderen. Plan vaste momenten voor huiswerk en het leren voor toetsen, zodat er meer regelmaat komt in het leerproces.

  3. Stel realistische doelen: Het stellen van haalbare doelen kan motiverend werken. Bijvoorbeeld: "Ik wil mijn cijfer voor wiskunde verhogen van een 5,5 naar een 6,5 op het volgende rapport." Het behalen van kleine successen kan het zelfvertrouwen van de leerling vergroten.

  4. Vraag om hulp: Het is niet erg om toe te geven dat hulp nodig is. Bij Maltha studiecoaching bieden we verschillende vormen van ondersteuning, zoals huiswerkbegeleiding en bijles, waarmee we leerlingen helpen om weer grip te krijgen op hun schoolwerk.

Hoe kan Maltha studiecoaching helpen?

Bij Maltha studiecoaching begrijpen we dat elk kind uniek is en een eigen aanpak nodig heeft. Onze huiswerkbegeleiding en bijlessen zijn daarom afgestemd op de individuele behoeften van de leerling.

  • Huiswerkbegeleiding: Onze (ortho)pedagogen, psychologen en onderwijskundigen helpen leerlingen bij het plannen en structureren van hun schoolwerk. Dit zorgt voor meer rust en overzicht, waardoor de leerling beter voorbereid is op toetsen en opdrachten. Al onze begeleiding is 1 op 1, indovidueel en op maat. 

  • Bijles: Voor leerlingen die moeite hebben met specifieke vakken, bieden we bijlessen aan. Onze ervaren vakdocenten helpen de stof op een duidelijke en begrijpelijke manier uit te leggen, zodat de leerling meer zelfvertrouwen krijgt en betere resultaten behaalt.

  • Studievaardigheden verbeteren: We besteden ook aandacht aan het ontwikkelen van studievaardigheden, zoals effectief leren, concentratie verbeteren en goede planning. Dit zijn vaardigheden waar leerlingen hun hele schoolcarrière profijt van hebben. Dan is studiecoaching het juiste bij Maltha studiecoaching. 

Een tegenvallend eerste rapport hoeft niet het einde van de wereld te betekenen. Het kan juist een kans zijn om samen met je kind te kijken naar wat er anders kan en hoe het beter kan gaan in de toekomst. Met de juiste ondersteuning en begeleiding, zoals bij Maltha studiecoaching, kunnen leerlingen hun zelfvertrouwen en cijfers verbeteren.

Wil je meer weten over hoe wij kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Samen werken we aan een succesvolle schoolcarrière!


tegenvallendrapport
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht