De gevolgen van de lockdown op scholieren

De gevolgen van de lockdown op scholieren

Door: Maltha studiecoaching op 24 mrt 2021

De lockdown duurt inmiddels alweer meer dan een jaar. Middelbare scholieren hebben hierdoor al lange tijd online lessen, minder structuur in hun dagelijkse leven en er is een gebrek aan perspectief om weer leuke dingen te gaan doen. Allemaal negatieve gevolgen, maar heeft de lockdown niet ook positieve gevolgen?

Negatieve/ positieve gevolgen

De negatieve gevolgen horen we namelijk vaak terug in het nieuws. Scholieren hebben minder sociale contacten doordat ze niet naar school kunnen. Ze bewegen ook veel minder, ze hoeven immers niet naar school te fietsen en mogen niet meer sporten. Daarnaast valt de term ‘eenzaamheid’ vaak. Maar er zijn wel degelijk ook positieve gevolgen te benoemen.

Doorzettingsvermogen

Leerlingen laten hun doorzettingsvermogen zien. Ook al zijn ze al wekenlang online lessen aan het volgen, de leerlingen geven niet op! Ze zetten door en willen graag hun kennis op peil houden. Er wordt een beroep gedaan op het doorzettingsvermogen en leerlingen laten dit vaak ook zien. Bij een deel van de leerlingen stijgen de cijfers zelfs!

Creativiteit

Ook wordt door de lockdown het creatieve brein van middelbare scholieren gestimuleerd. Ze moeten creatieve oplossingen bedenken voor opdrachten van school. Zo moet er bijvoorbeeld een zelf gemaakt filmpje in het Engels worden opgenomen voor het vak Engels of moet er zelf een sportopdracht worden bedacht voor het vak gym. De creativiteit bij leerlingen komt steeds meer tot uiting in de lockdown. Ook thuis wordt er creatief omgegaan met bijvoorbeeld de ruimte met thuiswerkende ouders en broertjes en zusjes. Ook bedenken gezinnen creatieve spelletjes of opdrachten om gezamenlijk gezellige dingen te doen.

Veerkracht

Daarnaast hebben scholieren laten zien dat ze in staat zijn om mee te bewegen met de veranderde wereld om hun heen. Ineens is er de grote overgang van fysiek lessen naar online lessen en ze pakken het direct goed op, soms zelfs sneller dan de leerkrachten. Dat is erg knap als je bedenkt dat het niet vanzelfsprekend is voor scholieren. De leerlingen tonen hun veerkracht!

Zelfstandigheid

Waar in de klas snel wordt teruggevallen op de docent, wordt er nu meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de leerling. Dit hebben ze in hun latere leven ook nodig. Zelfstandigheid is belangrijk, zodat je op je eigen benen kan staan en niet afhankelijk bent van anderen. Dit betekent niet dat je geen advies meer nodig hebt, een studiecoach kan als klankbord dienen, helpen je doelen te bereiken en een luisterend oor bieden.


De lockdown heeft dus zowel een negatieve als positieve invloed op leerlingen. Ze mogen veel minder en hebben een gebrek aan vooruitzicht, maar daarbij hebben ze ook veel vaardigheden geleerd. Deze vaardigheden zullen zeker nog vaak van pas komen.
Hoe ervaar jij de lockdown, zie jij negatieve of juist ook positieve gevolgen? Kom je ergens niet helemaal uit en heb je hulp nodig? Wij helpen je graag, dus stel hier je vraag. 


Degevolgenvandelockdownopscholieren
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht