Cognitieve achterstanden zijn tot daar aan toe, maar hoe zit het met de psychische achterstand?

Cognitieve achterstanden zijn tot daar aan toe, maar hoe zit het met de psychische achterstand?

Door: Willem Maltha op 2 feb 2021

Sinds Thorbecke is er in essentie niets in ons onderwijs veranderd, scholen houden zich nog steeds bezig met cognitie, namelijk kennis overdragen. En dat is natuurlijk ook de primaire taak van het onderwijs.

Tijdens deze covid-19 pandemie worden wij met allerlei nare en verschrikkelijke gevolgen geconfronteerd. Eén van de gevolgen is de schoolsluiting, waarbij er nootgedwongen wordt overgestapt op online lessen. Dit gaat niet goed. Ondanks dat docenten hun uiterste best doen, is het rendement uiterst laag met als gevolg, enorme achterstanden op cognitief gebied. Onze instituten doen hier alles aan om deze weg te werken, wat ons gelukkig prima lukt. De verwachting is dat de gevolgen van de achterstanden nog jaren te merken zullen zijn.

Helaas wordt er nog steeds te weinig gesproken over de psychische en sociale gevolgen die het voor de leerlingen binnen het basisonderwijs, maar ook voor onze middelbare scholieren zal hebben. In de eerste maanden na maart 2020 hebben we gezien en gevoeld hoe belangrijk vaste structuren voor onze jongeren zijn. Zonder deze structuren zijn het dolende ridders geworden die zich geen raad weten. Bij Maltha studiecoaching geven we juist deze kant heel veel aandacht en worden deze sociaal-emotionele gevolgen veel besproken. We merken vaak dat de impact soms heel diep gaat en veel aandacht nodig heeft.

Leerlingen vinden thuisonderwijs even fijn, maar na een relatief korte tijd beginnen ze het verschrikkelijk te vinden. Wij merken dat ze het ‘heerlijk’ vinden om vanuit onze instituten structuur en duidelijkheid te krijgen. Hoezo wil onze jeugd niet? Onze jeugd, mits goede begeleiding en duidelijkheid, wil prima, is onze ervaring.

Wij hebben gezorgd dat we op alle werkvloeren super ‘veilige’ werkplekken hebben gecreëerd voor zowel medewerkers als wel leerlingen. Strakke protocollen en handhaving hiervan worden strikt nageleefd. Daarnaast hebben wij ook mechanische ventilatie (24/7), overal plexiglas afscherming, mondkapjesplicht voor iedereen, zo min mogelijk lopen, overal handgel enzovoort. Wonderlijk zoals onze leerlingen dit al als gewoon ervaren en… zich er ook aan houden.

Fantastisch jongelui, volhouden! Jullie doen het bij ons fantastisch, chapeau!

Willem Maltha


Cognitieveachterstandenpsychischeachterstand
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht