Voor- en nadelen van laptops in het onderwijs

Voor- en nadelen van laptops in het onderwijs

Door: Maltha studiecoaching op 20 dec 2017

Een populair fenomeen, een laptop in de klas. Volgens Kennisnet werkten in 2014 maar liefst 31% van de middelbare scholieren op een eigen laptop of tablet. Dit cijfer is sindsdien alleen nog maar gestegen.

Maar er zijn ook andere geluiden. In september 2016 heeft een hoogleraar van Universiteit Leiden besloten dat het gebruik van laptops en smartphones niet meer toegestaan zijn tijdens de colleges. De reden zou niet alleen de afleiding zijn, maar het “ouderwets” aantekeningen maken met pen en papier zou leiden tot het beter opnemen van de studiestof. Deze twee praktijkvoorbeelden laten mooi de uitersten zien als het gaat om de meningen rondom ICT in het onderwijs. Er zijn voorstanders en net zo veel tegenstanders.

Voor- en nadelen van laptoponderwijs

In de tijd waarbij ICT niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven en in het straatbeeld, zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de voor- en nadelen van ICT in het onderwijs. Hieronder zijn enkele voor- en nadelen benoemd en verder toegelicht:

De voordelen:
- Volgens het onderzoek van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit worden leerlingen slimmer door het gebruik van een tablet. Dit zou komen doordat de leerstof beter aansluit op het niveau van de individuele leerling. Een snelle leerling krijgt na een goed antwoord een moeilijker opgave dan een langzamere leerling.
- Daarbij zou volgens datzelfde onderzoek de leerling de lesstof makkelijker in een speelsere vorm gepresenteerd kunnen krijgen door het gebruik van ICT. De speelsere vorm van de lesstof zou helpen bij de intrinsieke motivatie van de leerling. En wanneer de leerling intrinsiek gemotiveerd is, wil het zich ook meer ontwikkelen.

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan het gebruik van ICT in de het onderwijs te benoemen.

De nadelen:
-Aan de universiteit van Princeton in de VS, werd onderzocht welke consequenties het gebruik van computers en telefoons tijdens lessen heeft op de concentratie en de kwaliteit van de aantekeningen van studenten heeft. Daarbij bleek dat aantekeningen gemaakt op een laptop minder gestructureerd zijn dan aantekeningen die met de hand zijn gemaakt. En de leerlingen zonder laptop waren minder snel afgeleid en beter geconcentreerd. De conclusie van het onderzoek was dat de leerlingen zonder ICT de stof makkelijker en beter leerden.
- Een ander praktisch nadeel is de afhankelijkheid van het netwerk. Helaas heeft niet elke middelbare school een netwerk dat een grote belasting aankan. We zitten zogezegd met de “crowd in the cloud”. Overbelasting kan ertoe leiden dat internet en daarmee de benodigde programma’s niet beschikbaar zijn.

Er zitten duidelijk voordelen aan het gebruik van laptops en ICT. Het zou bijna gek zijn om in deze tijd de scholieren niet voor te bereiden op het gebruik van computers. Echter blijkt uit onderzoek dat handgeschreven aantekeningen maken ook grote voordelen heeft. Zoals het geldt voor veel dingen in het leven: ICT in het onderwijs is goed, maar het is niet zaligmakend.


laptoponderwijs
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht