Door: Maltha studiecoaching op 30 jun 2015
Hoe positiever een kind over zichzelf denkt, hoe meer zelfvertrouwen het kind ontwikkelt. Het hebben van zelfvertrouwen is erg belangrijk, het werkt positief door in alle aspecten van het leven.
Als een kind niet goed mee kan komen op school, kan dit zijn zelfvertrouwen negatief beïnvloeden. Wat is zelfvertrouwen precies? En hoe dragen wij bij aan het vergroten van zelfvertrouwen?
Zelfvertrouwen
Het woord zelfvertrouwen zegt het eigenlijk al; vertrouwen in jezelf. Het is het geloof in jezelf en in wat je op eigen kracht kan. Daarnaast heeft zelfvertrouwen te maken met een realistische kijk op je eigen mogelijkheden. Je weet waar je capaciteiten liggen, maar ook wat je beperkingen zijn. Zelfvertrouwen is ook dat je jezelf verantwoordelijk voelt voor de successen en tegenvallers in je leven.
Zelfbeeld van een kind
Zelfvertrouwen hangt sterk samen met het beeld dat kinderen van zichzelf hebben; het zelfbeeld. Het is een combinatie van de positieve en negatieve ideeën die een kind over zichzelf heeft gekregen. Reacties vanuit de omgeving van het kind spelen bij de vorming van het zelfbeeld een grote rol. Hoe meer lof een kind krijgt, hoe positiever het zelfbeeld en hoe meer kritiek een kind krijgt, hoe negatiever het zelfbeeld. Een kind met een negatief zelfbeeld heeft weinig zelfvertrouwen en een kind met een positief zelfbeeld toont veel zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen en zelfbeeld op school
Op de basisschool worden kinderen beoordeeld en vergeleken met andere kinderen. Ze moeten zich qua intelligentie bewijzen. Een kind wat niet goed mee kan komen, krijgt vaak te horen dat hij dom is of een zwakke leerling is. Vooral als hij niet goed mee kan komen met rekenen en/of taal, aangezien dit als de belangrijkste vakken gezien worden. Op deze manier wordt het zelfbeeld van een kind negatief beïnvloed. Wanneer kinderen zelf ook merken dat ze minder goed in iets zijn en dingen hen herhaaldelijk niet lukken, kan hun zelfvertrouwen afnemen.
Aandacht voor zelfvertrouwen
Tijdens remedial teaching en bijles besteden we naast het daadwerkelijke rekenen, spellen etc. veel aandacht aan het vergroten van het zelfvertrouwen. We gaan uit van en benadrukken wat een kind al goed kan en bouwen daar stap voor stap op verder. Het zelfvertrouwen van kinderen groeit als ze zien dat ze vooruit gaan. Door huidige prestaties te vergelijken met eerder geleverde prestaties laten we een kind zien hoeveel vooruitgang hij al geboekt heeft, welke stapjes hij alweer verder gekomen is. Zo richten we ons meer op het proces dan op het eindresultaat. Daarnaast sluiten we aan bij de mogelijkheden van een kind, zodat het succeservaringen op kan doen. We geven waardering voor geleverde prestaties en laten zien dat hun goede resultaten toe te schrijven zijn aan hun eigen inspanningen.
zelfvertrouwenremedialteachingbijles